Rutin vid störning

Rutin vid störning

Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för att iaktta ett allmänt gott uppförande och följa föreningens trivselregler. Avvikelser från gott uppförande, t ex ofta förekommande bråk, skrik eller hög musik, utgör störningar.


Styrelsen har det övergripande ansvaret för boendemiljön och är skyldig att se till att medlemmarna inte utsätts för störningar som de skäligen inte ska behöva tåla (7 kap 9 § bostadsrättslagen) och upprepade störningar kan innebära skäl för uppsägning.   


Vissa störande ljud från grannar tillhör det normala och är ofrånkomligt i flerfamiljshus. Ingen kan bli avhyst på grund av sådana störningar som är en naturlig del av livet, som exempelvis enstaka fester med hög musik, busiga och högljudda barn mm. Sådant måste tålas.  Boende i flerfamiljshus bygger på ömsesidig respekt.


Störningar som inte är acceptabla enligt bostadsrättslagen är störningar som kan vara skadliga för hälsan för de runtomkringboende och störningar som försämrar bostadsmiljön. Denna typ av upprepad störning kan leda till uppsägning.



Om en medlem drabbas av störning som upplevs oacceptabel bör medlemmen och styrelsen i BRF Älgen nr 16 handla enl. följande rutin: 


Steg 1

Vid en störning grannar emellan skall alltid den som blivit störd först själv utan dröjsmål prata med den som stör (om man kan identifiera vem det är). Är man inte medveten om att man stör någon uppfattas det som trevligare att bli kontaktad av den som blivit störd än av t ex någon i styrelsen.


Steg 2

Har den första kontakten med grannen inte gett något resultat kan man vända sig till styrelsen som då inom en vecka kontaktar den granne som stör.


Steg 3

Om störningen inte upphör uppmanas den som störs att kontakta styrelsen och att notera de enskilda tillfällen man blir störd i ett särskilt störningsprotokoll. Även de närmaste grannarna bör enskilt fylla i ett störningsprotokoll, det räcker inte att fylla i ett gemensamt.  Detta pågår tills ett tillräckligt antal noteringar gjorts, dock i max 4 veckor.


Steg 4

Styrelsen gör en bedömning om störningarna kan anses vara oacceptabla eller ej.

Vid misstanke om oacceptabel störning rekommenderas styrelsen anlita juridisk hjälp från SBC eller motsvarande för att få fortsatt stöd i handläggningen av ärendet. Observera att eftersom ett uppsägningsförfarande är noggrant reglerat i bostadsrättslagen är det inte tillåtet att göra formella fel i förfarandet, då det kan innebära att föreningens möjligheter till uppsägning fördröjs eller helt upphör. 


Om störningen bedöms vara så liten att man får tåla den kontaktar styrelsen den som anmält störningen och meddelar hur bedömningen gjorts.


Steg 5

Om styrelsen (i samråd med ev. jurist) bedömer att en oacceptabel störning föreligger är styrelsen enl. lag skyldiga att;

1.Lämna en rättelseanmaning till den granne som stör.

2.Anmäla störningen till socialnämnden.


Steg 6

Om störningen trots detta fortgår kan styrelsen säga upp grannen för avflyttning. Om grannen i fråga inte godtar detta avgörs ärendet i domstol. Bostadsrätten kan då förvärkas och lägenheten tvångsförsäljas.



Observera att ett separat förfarande gäller vid allvarlig störning såsom allvarlig brottslighet relaterat till boendet och störningar som betraktas som outhärdliga för de närboende (ex vid drogmissbruk).

 







Styrelsen  2018-02-27